وکیل ثبت اختراع

 وکیل ثبت اختراع

طبق قانون مالکیت فکری یکی از شرایط تایید یک اختراع به نام مخترع ثبت آن می باشد . به وکیلی که به امور وقوانین ثبت اختراع اشراف داشته باشد و ثبت آن اختراع را به نیابت از موکل خود بر عهده بگیرد وکیل ثبت اختراع می گویند .

ثبت و دعاوی تخصصی مالکیت فکری وحیطه وظایف وکیل ثبت اختراع :

ثبت علامت تجاری فارسی و لاتین(داخلی و بین المللی) ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع و تنظیم تخصصی ادعانامه جستجوی اختراع در پایگاههای اختراع ثبت آثار ادبی و هنری اقامه دعوا علیه نقض کننده کپی رایت ثبت نرم افزارهای رایانه های ابطال علامت تجاری مشابه و گمراه کننده در دادگاه ابطال اختراع ثبت شده، طرح صنعتی و آثار ادبی و هنری در دادگاه الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت علامت، اختراع و طرح صنعتی در دادگاه توقیف کالاهای با علامت تجاری مجعول و بهره برداری غیرمجاز از اختراع و ازوظایف وکیل ثبت اختراع طرح -صنعتی ثبت شده و الزام به جبران خسارات وارده در دادگاه مشاوره در انتخاب علامت تجاری مناسب تنظیم قراردادهای انتقال و اجازه بهره برداری از علامت تجاری، اختراع و طرح صنعتی ارائه خدمات محافظت از علامت تجاری

برای ثبت اختراع به کجا مراجعه کنیم؟

1- به وکیل ثبت اختراع

2- به اداره کل مالکیت صنعتی

برای ثبت اختراع باید به سایت اداره کل مالکیت صنعتی (www.ssaa.ir) مراجعه و جهت تحویل مدارک در انتهای پروسه ثبت و همچنین جهت انجام برخی از امور اداری در طول انجام مراحل ثبت باید به اداره ثبت اختراعات واقع در تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، نرسیده به تقاطع خیابان بهشتی مراجعه شود.

آیا به جز تهران ثبت اختراع در جای دیگری صورت می گیرد؟

خیر، در حال حاضر ثبت اختراع فقط در تهران و در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی انجام می گیرد که در مراحل ابتدائی شامل ثبت اظهارنامه و تسلیم مدارک لازم و متون اختراعی می توان پروسه ثبت را بطور آن لاین (اینترنتی) انجام داد و با دریافت کد و رمز مربوطه جریان ثبت را پیگیری نمود ولی در برخی از مراحل (صدور ابلاغیه جهت مراجعه حضوری) و همچنین اخذ و تایید برخی از نامه ها و در صورت نهائی شدن ثبت جهت تشکیل پرونده و ارائه اصل و کپی مدارک برای صدور سند اختراع باید حضورا به اداره ثبت اختراعات مراجعه گردد.

برای ثبت اختراع چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت اختراع باید مدارک زیر تکمیل و به طور آن لاین به اداره ثبت اختراع که زیرمجموعه اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی است تحویل گردد:

1 - اظهارنامه ثبت اختراع

اظهارنامـه اینترنتی ثبت اختراع شامل فرمهائی است که متقاضی ثبت اختراع یا نماینده قانونی وی مبادرت به تکمیل آن در سایت مربوطه و در قسمت ثبت اظهارنامه مینماید. مشخصات مالک اختراع، نماینده قانونی، دریافت کننده ابلاغها، مخترع و همچنین مشخصات اختراع، ادعای حق تقدم و مشخصات فیش بانکی باید بصورت مرحله به مرحله در فرمهای اظهارنامه قید شود و سپس کلیه مدارک شناسائی و هویتی مربوط به مالک اختراع، وکیل قانونی و مخترع و برگه وکالتنامه و فیش بانکی به همراه متون اختراعی (شامل: توصیف، ادعا و نقشه) به اظهارنامه اینترنتی پیوست گردد.

2 - وصیف مشروح اختراع

اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه های ادعایی اختراع به طور واضح بیان گردد.

آیا برای ثبت اختراع حتماً باید خود مخترع اقدام نماید؟ یا وکیل ثبت اختراع نیز می تواند اقدام نماید ؟

خیر، ثبت اختراع می تواند از سوی وکیل مخترع که اصطلاحا وکیل ثبت اختراع گفته می شود تقاضا شود. در این صورت باید وکالتنامه قانونی به اظهارنامه پیوست گردد و اصل آن در خاتمه پروسه ثبت و در مرحله تشکیل پرونده به اداره تسلیم گردد.

سیستم ثبت اختراع در کشور ما چگونه است؟

در گذشته سیستم ثبت اختراع در کشور ما، سیستم اعلامی بوده.که بر اساس این سیستم، ثبت اختراع طبق ادعای مخترع صورت می گرفت. یعنی ادعای مخترع مقرون به صحت تلقی شده و به شرط عدم سابقه ثبت، ادعای مخترع (با رعایت اینکه اختراع در حیطه حمایت ثبت قرار دارد یا خیر) به ثبت می رسید .البته در سال 89 به همت ریاست اداره مالکیت صنعتی و همچنین ریاست اداره ثبت اختراعات سیستم ماهوی جایگزین سیستم اعلامی گردیده است. لازم بذکر است اخیرا در جهت تحقق این امر اداره ثبت اختراعات مبادرت به اخذ تاییدیه علمی یا همان استعلام از مراجع علمی ذیصلاح نموده است که این امر با صدور نامه درخواست استعلام توسط اداره ثبت اختراعات به مرجع علمی مربوطه و صلاحیت دار انجام می گیرد.

اعتبار ورقه (سند) اختراع چند سال است؟

در ایران مدت اعتبار ورقه ثبت اختراع به تقاضای مخترع نهایتاً 20 سال خواهد بود که باید صراحتاً در ورقه ثبت اختراع قید شود . در حال حاضر درخواست مدت اعتبار 20 ساله متداول می باشد که به صورت سالیانه از شروع سال اول هزینه های آن پرداخت و تمدید می گردد .

طبق قانون مالکیت فکری یکی از شرایط تایید یک اختراع به نام مخترع ثبت آن می باشد . به وکیلی که به امور وقوانین ثبت اختراع اشراف داشته باشد و ثبت آن اختراع را به نیابت از موکل خود بر عهده بگیرد وکیل ثبت اختراع می گویند .

ثبت و دعاوی تخصصی مالکیت فکری وحیطه وظایف وکیل ثبت اختراع :

1 - ثبت علامت تجاری فارسی و لاتین(داخلی و بین المللی)

2 - ثبت طرح صنعتی

3 - ثبت اختراع و تنظیم تخصصی ادعانامه

4 - جستجوی اختراع در پایگاههای اختراع

5 - ثبت آثار ادبی و هنری

6 - اقامه دعوا علیه نقض کننده کپی رایت

7 - ثبت نرم افزارهای رایانه های

8 - ابطال علامت تجاری مشابه و گمراه کننده در دادگاه

9 - ابطال اختراع ثبت شده، طرح صنعتی و آثار ادبی و هنری در دادگاه

10 - الزام اداره مالکیت صنعتی به ثبت علامت، اختراع و طرح صنعتی در دادگاه

11 - توقیف کالاهای با علامت تجاری مجعول و بهره برداری غیرمجاز از اختراع و ازوظایف وکیل ثبت اختراع/ 12 : طرح -صنعتی ثبت شده و الزام به جبران خسارات وارده در دادگاه

12 - مشاوره در انتخاب علامت تجاری مناسب

13 -تنظیم قراردادهای انتقال و اجازه بهره برداری از علامت تجاری، اختراع و طرح صنعتی

14 - ارائه خدمات محافظت از علامت تجاری


نظر کاربران

omid
22 اردیبهشت 1400
با سلام لطفا از کمپین مشکلات اداره ثبت اختراعات ایران از سال 1392 الی 1400 حمایت کنید https://www.farsnews.ir/my/c/61271
ابراهیم فیروز
09 فروردین 1402
سلام ما یک داروی گیاهی داریم که هم ترکیبات و هم فرآیند فرآوری و ساخت آن نیاز به ثبت جهانی دارد. مایل به ثبت اختراع در ایران نیستیم. شما از طریق کدام کشور و طی چه مدتی و با چه هزینه‌هایی (هزینه ثبت و حق الوکاله و ...) می‌توانید به ما کمک کنید ؟