سند تک برگی چیست و مدت زمان صدور آن به چه میزان می باشد

سند تک برگی چیست و مدت زمان صدور آن به چه میزان می باشد

در حال حاضر زمین و ملک، از باارزش ترین دارایی های هر فردی به شمار می رود و سند مالکیت آن ملک یا زمین به عنوان معتبرترین مدرک هویتی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. چند سالی می شود که بحث تعویض سندهای قدیمی با سندهای جدید مطرح شده است؛ سندهای منگوله دار قدیمی به سند تک برگی تبدیل می شوند که هریک ویژگی های خاص خود را دارد. تبدیل سند و دریافت سندهای جدید کار چندان دشواری نیست.

کافی است مراحل زیر را بخوانید تا به خوبی دست تان بیاید که برای انجام این تغییر در سندهای ملکی خود، باید چه اقداماتی انجام دهید. یادتان باشد در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگی موضوعی اختیاری است و هنوز برای آن اجباری درنظر گرفته نشده است؛ پس قبل از اینکه ضرب الاجلی برای آن تعیین شود و معطلی های چند ساعته در نوبت های اداره ها و دفاتر ثبت پا بگیرد داوطلبانه برای تبدیل این سندها اقدام کنید.

قدم اول: مراجعه به دفاتر ثبت

دو حالت وجود دارد؛ یا شما یک سند منگوله دار قدیمی دارید و می خواهید سند تک برگی جدید بگیرید یا اینکه یک ملک جدید خریده اید و باید سندتان را با نام جدید تغییر دهید. در حالت اول نیازی به رفتن به دفاتر ثبت نیست و یکراست به اداره ثبت املاک بروید ولی در حالت دوم ابتدا باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید.

هنگام معامله یک ملک یا زمین با هر نوع کاربری ای که داشته باشد نخستین قدم بعد از توافق های اولیه مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی است تا معامله انجام شده در این دفتر ثبت شود. خریدار و فروشنده باید هر دو در دفتر ثبت حضور داشته باشند و مدارک هویتی خود را بیاورند. درصورتی که مالک یک ملک اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی آن و سایر مدارک برای انتقال سند مورد نیاز است.

قدم دوم: استعلام سند قدیمی

دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از اینکه برای انتقال سند اقدام کند، فهرستی از استعلام ها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت می کند. نخستین استعلام مربوط به سند است. این استعلام توسط خود اداره ثبت و به صورت مکانیزه انجام می شود. تا رسیدن جواب این استعلام ۲ روز زمان مورد نیاز است.

در این استعلام دفتر ثبت اسناد در می یابد که آیا ملک یا زمینی که فروخته می شود قبلا به شخص دیگری فروخته شده یا نه و اینکه آیا این سند اصطلاحا در بند نیست و آزاد است یا خیر. سندهایی که در گرو بانک و یا زندان و باشند تا پیش از آزاد نکردن آن قابل انتقال نیستند. مسلما در این شرایط سند جدیدی هم برایشان صادر نمی شود و باید ابتدا این موانع برطرف شود.

قدم سوم: تسویه حساب شهرداری

سندی که به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله می شود باید از قبل بدهی های خود را به شهرداری تسویه کرده باشد. یکی از مدارک مورد نیاز برای اثبات این تسویه حساب ها، ارائه گواهی پایان کار شهرداری است. این گواهی نشان می دهد که خانه یا ملک مورد نظر عوارض و مالیات خود را پرداخت کرده و سند آن مشکلی ندارد.

گواهی بعدی هم که در مورد زمین های مورد معامله نیاز هست، ارائه نامه از سازمان نوسازی است و تعیین تکلیف کاربری آن که آیا تجاری است یا مسکونی یا اداری و . ملک های تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش داشته باشند.

قدم چهارم: انتقال سند در دفتر

همه گواهی ها و نامه های تسویه حساب از راه رسیده است و دوطرف هم بر سر خرید و فروش ملک یا زمین موردنظر به توافق رسیده اند.

مدارک لازم ارائه شده و همه چیز برای انتقال مالکیت آماده است. نقل و انتقال سندهای دفترچه ای در داخل خود دفترچه نوشته می شوند اما سندهای تک برگی اینگونه نیستند. به هر حال نقل و انتقال انجام شده پس از تعیین موعد مقرر در داخل سند دفترچه ای وارد می شوند. دفتر ثبت اسناد به صورت مکانیزه خلاصه ای از نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می کند.

حالا باید با سند قدیمی راهی اداره های ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید. کسانی که خرید و فروش نکرده اند و سند قدیمی دارند، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند.

قدم پنجم: مراجعه به اداره ثبت

وقت آن رسیده که به اداره ثبت ناحیه مربوطه مراجعه کنید و برای دریافت سند تک برگی مخصوص به ملک یا زمین مورد نظر درخواست خود را ارائه دهید. اداره ثبت املاک در شهرهای مختلف قرار دارد و در شهرهای بزرگی مثل تهران هم چند اداره ثبت برای مراجعه در نظر گرفته شده است.

فرم درخواست را پر می کنید. دقت کنید اطلاعاتی که در فرم وارد می کنید اطلاعات درستی باشد چراکه یکی از مبناهای پر کردن سند استفاده از همین فرم است. اگر قصد فروش ملک یا زمین را نداشته و تنها برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی اقدام کرده اید این نخستین گام شما محسوب می شود.

تسویه حساب های شهرداری و استعلام سند هم پس از ارائه درخواست دراداره ثبت مورد نظر پیگیری می شود.

قدم ششم: ارائه سند مالکیت قبلی

چه برای نقل و انتقال سند مالکیت و چه برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت ارائه شود، در غیراین صورت سند جدید به شما تعلق نمی گیرد. اگر سند منگوله دار شما مفقود، یا به دلایل مختلف غیرقابل استفاده شده باشد باید قبل از اقدام برای تک برگی کردن سند، برای دریافت سند المثنی اقدام کنید.

خود این گرفتن المثنی هم مراحلی دارد که می توانید درباره آن از کارمندان اداره ثبت سوال کنید. اطلاعات مربوط به نقل و انتقال سند در سندهای تک برگی وارد نمی شود و تنها مشخصاتی که در سندهای تک برگی نوشته می شود مشخصات مالک آن است. البته در این سند مختصر جایی هم برای رهن و سرقفلی ملک درنظر گرفته شده است.

قدم هفتم: پرداخت هزینه ها و مدارک

سایر مدارک خود را هم تکمیل کنید؛ از مدارک هویتی خود و طرف دیگر معامله گرفته تا قبض تلفن ثابت مربوط به ملک.

قبض تلفن یکی از مدارک مهمی است که اگر آن را فراموش کنید باید روز و نوبت دیگری را به دریافت سند تک برگی اختصاص دهید و یا هرچه زودتر آن را به اداره ثبت برسانید؛ نشانی دقیق ملک و کد پستی آن اطلاعاتی است که قطعیت آن را قبض تلفن ملک مورد نظر مشخص می کند.

کروکی ملک یا زمین را هم به خوبی به خاطر داشته باشید. مالک فعلی ملک و خریدار در زمان دریافت سند تک برگی و همچنین زمان انتقال سند باید حضور داشته باشند، در غیراین صورت شخص ثالثی با داشتن وکالتنامه قانونی می تواند به جای یکی از دوطرف حضور داشته باشد.

قدم هشتم: مراجعه به باجه پست

برای اینکه زحمت رفت وآمد شهروندان به اداره های ثبت کمتر شود، اداره پست قبول زحمت کرده و سند آماده شده را به دست مالک می رساند اما قبل از آخرین مرحله ها برای دریافت سند تک برگی لازم است که سری هم به باجه پست مستقر در اداره ثبت بزنید و با پرداخت هزینه لازم و پر کردن فرم مشخصات، رسما وظیفه دریافت سند را بر عهده این اداره بگذارید.

قبلا برای این کار باید از اداره ثبت خارج می شدید و سری به اداره پست ناحیه می زدید. اخیرا در برخی از اداره های ثبت، باجه ای هم به اداره پست اختصاص داده شده است تا کارهای مربوط به تحویل سند در آن انجام شود. اداره های ثبتی که هنوز برای متصدی اداره پست باجه ای مشخص نکرده اند خودشان تا اطلاع ثانوی کار این متصدی را انجام می دهند.

قدم نهم: دریافت سند تک برگی جدید

سند شما آماده است. برای تبدیل سندهای دفترچه ای به سند تک برگی حدودا ۵۰روز زمان مورد نیاز است. برای دریافت سند تک برگی ای که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حدودا ۲۰روز زمان نیاز است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی ای که در اداره ثبت به متصدی پست داده اید ارسال می شود.

سند تنها به مالک آن تحویل داده می شود مگر اینکه در زمان پرکردن فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن کرده و آن را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست نتواند نشانی ای را که باید سند را به آن تحویل دهد پیدا کند، سند به اداره ثبت ارجاع داده می شود و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کند.

ویژگی سندهای تک برگی چیست؟

سندهای تک برگی مثل سندهای قدیمی به صورت دستی تهیه نمی شوند و روند چاپ آنها کاملا مکانیزه است. این یکی از بزرگ ترین حسن های سندهای جدید است.

دیگر مشکل بد خط بودن و یا ناخوانا بودن سند و نوشتن اصلاحات پی در پی پشت سند وجود ندارد و به راحتی می توان اطلاعات درون سند را دید. سندهای تک برگی کروکی دقیق و اطلاعات جزئی تری نسبت به سندهای قدیمی دربر دارند و با تکیه بر این سندها دیگر مشکلاتی مثل ابهام در متراژ ملک و تعرض به زمین ها و املاک اتفاق نمی افتد.

سندهای تک برگی به آسانی سندهای منگوله دار، جعل نمی شوند. هر سند برای یک نفر صادر می شود بنابراین مشکل فرسودگی سند و دست به دست گشتن آن هم حل می شود. اما در این سندها خبری از اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ملک وجود ندارد و در نگاه اول، بدون مراجعه به اداره ثبت نمی توان چنین اطلاعاتی را در مورد ملک یا زمین مورد نظر به دست آورد. از طرفی با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت اسناد، دسترسی های اداره ای به اطلاعات این اسناد راحت تر شده است.

سند جدید چقدر برایتان خرج دارد؟

هزینه های مختلفی برای دریافت سند تک برگی تعیین شده است. از همان ابتدای کار اگر از هزینه دریافت پایان کار و تسویه با بیمه تأمین اجتماعی صرف نظر کنیم، برای استعلام سند باید مبلغ ۱۰هزار تومان به دفتر ثبت بپردازید.

هزینه پست بسته به محل مورد نظر دریافت می شود. اگر سند شما قبلا در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشد باید مبلغی بابت ثبت این سند به اداره ثبت اسناد پرداخت کنید.

این مبلغ عدد ثابتی نیست و محاسبه آن از طریق سیستم اداره ثبت انجام می شود. برای تبدیل سندهای قدیمی به جدید باید حدودا ۱۰۰هزار تومان و برای انتقال سند و گرفتن سندی جدید با نام خودتان باید حدود مبلغ ۷۰هزار تومان هزینه کنید.

چه مدارکی باید همراهمان ببریم؟

اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی آن نخستین سند مورد نیاز برای دریافت سند تک برگی است.

ارائه پایان کار شهرداری، استعلام سند، تسویه حساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند دیگر مدارک مورد نیاز است. قبض تلفن ثابت ملک را فراموش نکنید. کروکی دقیق ملک دیگر مدرک مورد نیاز است.

اصل سند قبلی ملک باید هنگام ارائه درخواست به اداره ثبت ارائه شده باشد. اگر وکیل قانونی مراحل تعویض سند و یا واگذاری آن را دنبال می کند در تمام مراجعه ها ارائه وکالتنامه از سوی او ضروری است. فرم تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم مربوط به اداره پست ازجمله فرم هایی هستند که باید در روند این کار تکمیل شوند. پرداخت هزینه های لازم در خود اداره های ثبت از طریق دستگاه کارتخوان امکان پذیر است. به فیش پرداخت این هزینه ها هم نیاز دارید.


نظر کاربران

محمد دهقانی زاده
11 مرداد 1399
سلام مادوماه پیش اقدام برای گرفتن سند تک برگ کرده ایم هزینه اوقاف شهرداری همه راپرداخت کردیم هنوز سند نیامده باید منزل راتخلیه کنیم چکار کنیم؟
مهدی نصرتی سیرچی
16 شهریور 1399
میخواستم ببینم سند تک برگی صادرشدد
عابدین حقی داریان
27 مهر 1399
سلام من 1ماه اقدام به سند تک برگی کردم ولی هنوز به دستم نرسیده
محمد امین شکوه
30 آبان 1399
با عرض سلام و خسته نباشید بنده نزدیک به ۱ ماه هست که سند به اسم وی صادره شده ولی همچنان به دستم نرسیده . ممنون میشوم پیگیری کنید
امین رحمانی هدشی
23 آذر 1399
سند من اماده شده است
حجت خیرخواه
24 دی 1399
آیا سند ملکی من به پست رسیده
علی محمدی
08 بهمن 1399
من از کسی خریدم گرو بانک بود
علي داودي
23 بهمن 1399
سلام ما ٢٨ مهر ماه در دفتر خانه سند زده ايم والان ٢٣ بهمن ماه است هنوز بدستمان نرسيده كد رهگيري را هم كه وارد مي كنيم مي ينويسد همچين شماره اي موجود نيست !!!!
مهدی کافی
26 بهمن 1399
باسلام من حدود 40روزپیش سنددرمحظربه نامم خورده ولی هنوز بدستم نرسیده میخاستم ببینم چقدرطول میکشه سندبیاد
سیده زهره احمدی
18 اردیبهشت 1400
سند تک برگ من کی میاد یک ماه گذاشته
کسری مصطفوی
09 خرداد 1400
من فروردین ۱۴۰۰.۱.۲۵ تقاضا سند تک برگی کردم تا امروز ۱۴۰۰.۳.۱۰میباشد هنوز به دستم نرسیده به کجا مراجعه کنم
امین کارگر
12 خرداد 1400
من سال1398خانه خریدسندم قدیمی بودکه تک برگی قراربشه هنوز نیامد3سال
سالار
05 تیر 1400
سلام، با پیگیری هز طریق کد رهگیری پیام ذیل برایم ثبت شده بود نمیدانم مفهوم اون چیست لطفا راهنمایی فرمایید. ثبت نقص مدارک درخواستی مشتری توسط اداره ثبت اسناد و املاک سعادت اباد به شرح ذیل: . لازم است که هیچ توضیح دیگری ندادند
مهرداد
10 شهریور 1400
سلام حدود یه ماه هست که ملکی با سند تک برگ خریداری کردم ولی هنوز سند پست نشده آیا جای نگرانی داره؟یا طبیعیه؟
میترا جلیلی
10 آبان 1400
سلام،در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۲۴ ملک مورد صلح قرار گرفته وحالا ۷۸ روز گذشته هنوز سند نیامده چکار کنم؟ممنون
عباس گرو گان
25 آبان 1400
سند تک برگی تقاضایما وسند منگوله دار را تحویل داده ایم
رضا خواجوی
04 دی 1400
من یک ملک سند دفترچه اپارتمان در تهران خریدم وباید سند دفترچه به تک برگ شود وحدود بیست روز طول کشیده است چقدر طول می کشد سند پستی بدستم برسد از طریق دفتر خانه انجام شده است ومدارک برای اداره ثبت املاک واسناد ارسال شده ومنتظر سند تک برگ هستم
حمید رضا مزیدآبادی
17 بهمن 1400
دو ماه مدارک جهت تحویل شده اما خبری از سند نیست
رضا آله یار
24 بهمن 1400
متاسفانه سیستم اداری ما بخصوص اداره ثبت واسناد بسیار فاسد هستش وفقط دنبال رشوه هستن که این رشوه ها صرف هزینه درمان خانوادشون بشه،خیلی نامرد وبی شرف هستش که بخواد در عوض وظیفه اش رشوه هم بگیره
جواد
19 اسفند 1400
آیا می شود از شهر دیگر برای سندتک برگ اقدام کرد اداره ثبت شهر ما خیلی سخت می گیرند یا از دفتر خانه اقدام کرد
منصوری
11 اردیبهشت 1401
سلام با شماره رهگیری که به من بابت تبدیل سند دفترچه ای به تک برگ داده شده چگونه و در چه سایتی پیگیری کنم
عبدالله رضایی برزانئ
15 اسفند 1401
درخواست سند ت ک برگ
محمد مهدی حیدری
18 اسفند 1401
سلام سند زمین روستا رو ۶ ماه پیش دادیم تک برگ بشه ولی برای بازدیید نمیرند چیکار کنیم