فرقی نمی کند که شما کارفرما باشید و یا به دنبال کار. در هر یک از این جایگاه ها که قرار داشته باشید، آن چیزی که پیش از سایر گزینه ها در روز مصاحبه مورد توجه قرار می گیرد فرم استخدامی است. لازمه حضور در یک مصاحبه استخدامی فرم استخدام است که به صورت یک پرسش نامه از سوی کارفرما تنظیم می شود و برای پاسخگویی در اختیار کارجو قرار می گیرد. نحوه پاسخ دهی کارجو به فرم استخدامی ، روال را برای مصاحبه و استخدام راحت تر می کند.
یک فرم استخدامی مورد قبول از یک سری سوالات کلیشه و معمول، مجموعه ای از سوالات تخصصی و منحصر به شغل تشکیل شده است.
اگر تمایل دارید تا در مورد نحوه تنظیم فرم استخدامی و ویژگی های ان بیشتر بدانید در این مقاله با ما همراه باشید.
همان طور که قبلا هم گفتیم، فرم استخدامی مجموعه ای از سوالات است که به منظور آشنایی هر چه بیشتر با ویژگی های فردی و مهارت های شخص جویای کار طراحی می شود. به طور کلی می توان اکثر فرم های استخدامی را شبیه به هم دانست که تقریبا تمامی انواع آن از یک چهارچوب و قالب شبیه به هم برخوردار است. به دلیل شباهت اینگونه فرم ها به یکدیگر نیاز جدی برای طراحی مجزای فرم استخدام حس نمی شود و اکثر کارفرمایان می توانند به منظور استخدام کارجویان از یک فرم استخدامی مشخص و واحد استفاده نمایند. اما در این میان کارفرمایانی هم هستند که برای استخدام نیروی جدید وسواس بیشتری دارند. این افراد می توانند در ادامه سوالات مرسوم استخدامی ، سوالات متفاوت و مورد نظر خود را درج نمایند تا بر اساس پاسخ کارجویان بهترین گزینه استخدام شود.
فرم استخدامی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. نخستین بخشی که در آن وجود دارد، بخش اطلاعات فردی است. در این قسمت از متقاضی درخواست می شود تا اطلاعات فردی خود را به طور کامل وارد نماید. نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، آدرس، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه، ایمیل، آیدی و سایر موارد مشابه در بخش اطلاعات فردی قرار دارد.
پس از آن نوبت به مدارک پزشکی می رسد. در صورتی که کارجو به بیماری خاصی مبتلا باشد و یا سابقه بیماری داشته باشد یا شکل جسمانی متفاوتی داشته باشد باید در این قسمت ذکر نماید.
بخش نظام وظیفه، قسمت بعدی می باشد که از سوی کارجویان مرد به آن پاسخ داده می شود. در اینجا باید وضعیت خدمت وظیفه صریح و واضح بیان شود.
در مرحله بعدی باید سوابق تحصیلی و اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی متقاضی ذکر شود. کارجو باید ضمن اعلام آخرین مدرک تحصیلی که اخذ نموده است، محل تحصیل، رشته ومعدل پایانی خود را بیان نماید.
با رد شدن از مرحله پاسخگویی به سوابق تحصیلی، نوبت به ذکر سوابق شغلی کارجو می رسد. در این قسمت از کارجو درخواست می شود که چنانچه پیش از این در مکانی دیگر اشتغال داشته است، نام و اطلاعات مربوط به کار پیشین خود را وارد نماید. علاوه بر ذکر نام نهادی شرکت پیشین باید سمت متقاضی، مدت اشتغال و آدرس محل ذکر شود. در انتها نیز باید علت ترک شغل مورد نظر بیان شود.
سپس به مرحله آشنایی با مهارت های متقاضیان می رسیم. در این قسمت در مورد سطح دانش انگلیسی و میزان توانایی کارجویان در مکالمه، خواندن، نوشتن و تسلط بر سایر زبان ها از آنها پرسیده می شود. میزان آشنایی با کامپیوتر از دیگر سوالات این بخش به حساب می آید. کارجو باید میزان توانایی خود را در هریک از موارد مذکور بیان کند و در صورت برخورداری از مدارک مختلف، آنها را ذکر نماید.
در بخش بعدی فرم استخدامی از متقاضی خواسته می شود تا نحوه همکاری و شغل مورد نظرش را مشخص کند. در صورتی که متقاضی به همکاری پاره وقت علاقمند باشد باید ساعات حضور در شرکت را اعلام نماید و در ادامه شغل منتخبش را برگزیند.پس از آن نوبت به وارد کردن اطلاعات بیمه ای است. در این بخش باید سابقه بیمه متقاضی و نوع بیمه مشخص شود که در همین زمینه سوالاتی به صورت کتبی از کارجو پرسیده خواهد شد.
در قسمت بعدی از فرم استخدامی به حقوق پیشنهادی و مدت زمان لازم برای حضور در محیط کار در صورت قبول همکاری می رسیم. متقاضی باید مبلغ مورد تائیدش را به همراه مدت زمانی که برای شروع به کار احتیاج دارد، بیان نماید.
قسمت بعدی از فرم استخدامی که از اهمیت بالایی برخوردار است، مربوط به معرفی دو تن از دوستان، نزدیکان و آشنایان است. در این مرحله متقاضی باید دو نفر مورد تائیدش را برای انجام تحقیقات و دسترسی های اضطراری معرفی نماید. در ادامه از کارجو درخواست می شود تا نام، نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن و نسبت افراد نامبرده را به دقت ذکر کند.
در برخی از فرم های استخدامی بخشی برای مشخص شدن افراد تحت تکفل تنظیم شده است. در صورتی که کارجو اشخاصی را تحت تکفل داشته باشد باید آنها را با ذکر مشخصات فردی ایشان معرفی نماید.
پس از پر شدن تمامی بخش های فرم استخدامی ، قسمتی هم برای گرفتن تعهد از متقاضی در نظر گرفته شده است. این کار به منظور تائید اطلاعات وارد شده می باشد که باید برای تائید نهایی به امضای کارجو برسد.
بخش نهایی فرم استخدامی به کارفرما تعلق دارد و از کارجو درخواست می شود که در این قسمت چیزی وارد نکند. کارفرما با بررسی شرایط متقاضی و ارزیابی های صورت پذیرفته، این بخش را پر می کند و در نهایت فرم استخدام بایگانی می شود.
نظر کاربران