قانون جدید بیمه شخص ثالث

قانون جدید بیمه شخص ثالث

قانون جدید بیمه شخص ثالث :

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه در روند دائمی شدن اجرای قانون بیمه مسئولیت مدنی رانندگان وسایل نقلیه زمینی موتوری در برابر اشخاص ثالث، قانونگذار بسیاری از ایرادات قانون قبلی را رفع کرده است، گفت: پرداخت خسارت بر اساس مبلغ یوم الاداء (روز پرداخت به شاکی) از مهمترین اصلاحات قانون جدید است.
احتمالا چیزهایی درباره قانون جدید بیمه شخص ثالث شنیده اید. قرار است این قانون در سال 98 تغییرات داشته باشد تا زین پس هر راننده بر اساس نوع رانندگی که می کند، بتواند از این شکل از بیمه استفاده کند. قرار بر این است که برخلاف سال های گذشته که بیمه شخص ثالث به خودرو تعلق می گرفت، از این پس به راننده تعلق بگیرد. چند و چون این تصمیم جدید را در ادامه کاملا برای شما شرح می دهیم. اگر بخواهیم در یک جمله ساده و کاملا قابل فهم بگوییم، این طور می شود که قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 98 به جای آنکه روی خودرو متمرکز باشد، شخص محور شده است. نداشتن بیمه شخص ثالث یکی از کدهای تخلف رانندگی به حساب می آید.
سید اسدالله جولایی با انتقاد از مواجهه رسانه های کشور در انتقال اخبار مربوط به تصویب مواد مختلف قانون بیمه شخص ثالث توضیح داد: مهمترین نکته در این مدت، این بود که خسارت بدنی شخص ثالث به قیمت روز پرداخت می شود ، مطلبی که پیش تر به دلیل عدم وجود قانونی جامع، شرکت های بیمه را تنها به اندازه تعهدی که در متن قرارداد با شرکت های بیمه قید شده بود ملزم به پرداخت خسارت می کرد؛ اما خوشبختانه طبق تلاشی که از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، پرداخت خسارت به صورت یوم الاداء ( به سال پرداخت به شاکی) انجام خواهد گرفت.
استفاده کردن از بیمه برای همه خودروها لازم و ضروری است. این ضرورت به خوبی در فرهنگ خودرو سواری و رانندگی جا افتاده است، اما در هر صورت مهم است که بدانید برای بیمه کردن خودروی خود چه مبلغی باید بپردازید و این مبلغ را بر چه اساسی باید پرداخت کنید. آیا اهرمی انگیزشی وجود دارد که رانندگان با تکیه بر آن خوب رانندگی کند و به دنبال آن فرهنگ خوب رانندگی کردن نیز در جامعه جا بیفتد؟ اگر تا امروز چنین اهرمی وجود نداشته است یا به این موضوع به اندازه ای که باید توجه و رسیدگی نشده است، به تازگی تجدید نظری صورت گرفته است تا برای هر راننده ای انگیزه ای ایجاد شود تا بهتر و قانونمندتر رانندگی کند. این انگیزش در شکل ارائه بیمه شخص ثالث نهاده شده است؛ حتما می پرسید چگونه؟ توضیح می دهیم.قانون جدید بیمه شخص ثالث : نمایندگان مجلس در نشست علنی روز سه شنبه (۲۶ آبان ماه) در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، ماده ۱۴ این قانون را با محوریت همین موضوع به تصویب رساندند. براساس ماده ۱۴ این قانون بیمه گر یا صندوق حسب مورد مکلفند خسارت بدنی تعلق گرفته به شخص ثالث را به قیمت یوم الادا و با رعایت این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط پرداخت کنند. بیمه گر در صورتی که خسارت بدنی که به زیان دیده پرداخت کرده بیشتر از تعهد وی مندرج در ماده ۸ این قانون باشد می تواند نسبت به مازاد پرداختی به صندوق رجوع یا در صورت موافقت صندوق در حساب های بین آنها منظور کند (مشروط بر این که افزایش مبلغ قابل پرداخت بابت دیه منتسب به تاخیر بیمه گر نباشد).

اهرم انگیزشی قانون جدید بیمه شخص ثالث چیست؟

قانون جدید بیمه شخص ثالث پول را نشانه گرفته است. هیچ کس نمی تواند انکار کند پول در زندگی چه قدر مهم و ضروری و اساسی است. این قانون شرایطی را فراهم کرده است تا همه بتوانند برای بهره مندی از بیمه شخص ثالث حداقل هزینه را پرداخت کنند. از آنجا که قانون جدید بیمه شخص ثالث شخص محور یا راننده محور است، دیگر روی خودرو تمرکز ندارد. این یعنی اینکه راننده خودش تعیین می کند برای تمدید بیمه خود چه قدر هزینه کند؛ برای توضیح بیشتر باید بگوییم که هر راننده با خوب و قانونمند رانندگی کردنش به راحتی می تواند از تخفیفات بیمه ای استفاده کند و خودروی خود را بیمه کند. در حالی که تا قبل از تصویب این قانون فرقی میان یک راننده پر خطر و یک راننده قانونمند وجود نداشت. به عبارت تخصصی تر در طرح جدید قانون بیمه شخص ثالث برای فروش بیمه شخص ثالث ترکیبی از مشخصات راننده و سوابق خودرو در قیمت گذاری اثر دارد.
جولایی در این زمینه گفت: جدای از این که قانون جدید بیمه شخص ثالث به دلیل اهمیت آن در دایمی شدن خود بسیاری از تبصره های مواد ۳۰ گانه قبلی خود را تا ۶۸ ماده افزایش داده و در بحث آموزش و فرهنگ سازی نیز اقدامات قابل تاملی را پیش بینی کرده و سازمان های ذیربط بسیاری چون بیمه مرکزی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی را نیز در این خصوص موظف کرده است.
وی افزود: براساس ماده ۱۷ لایحه جدید قابل پیگیری در مجلس شورای اسلامی چنانچه عواملی چون نقص راه، یا نقص در نصب علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط به وسایل نقلیه، یا ایجاد مانع لازم توسط دستگاه های اجرایی محرز شده و به حکم مراجع قضایی این امر اثبات شود، بیمه گر و صندوق تامین خسارت های بدنی پس از پرداخت خسارت زیان دیده می توانند برای بازیافت اعتبار پرداخت شده به نسبت درجه تقصیر به مسببان ذیربط مراجعه کنند.

جزئیات بیشتر قانون جدید بیمه شخص ثالث

اساسا یکی از وظایف بیمه مرکزی در قانون برنامه ششم و قانون بیمه شخص ثالث این است که بتواند تمامی بیمه نامه های صادره شخص ثالث را از خودرو محوری به راننده محوری تبدیل کند. مزیت چنین تغییری این است که رانندگان برای استفاده از تخفیفات بیمه ای هم که شده، بهتر و قانونمندتر رانندگی می کنند. بر اساس این طرح اگر تا دیروز فرقی میان یک راننده خوب و محتاط و یک راننده پر خطر و بی احتیاط وجود نداشت، از امروز به بعد این تمایز به شکل آشکاری احساس خواهد شد. فرقی ندارد که راننده پشت یک خودروی لوکس گران قیمت نشسته باشد یا یک خودروی معمولی ارزان قیمت. ملاک خوب رانندگی کردن است. ملاک سابقه درخشان و سفید یک راننده است.
از دیگر مزایای این قانون مترقی می توان به تشدید در امر پرداخت خسارت به رانندگانی است که خودروی آنها دارای بیمه نامه بوده اما راننده گواهینامه نداشته است؛ هر چند طبق ماده ۶ قانون آزمایشی این قانون در صورت اثبات عمد راننده در ایجاد حادثه توسط مراجع قضائی و یا رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه، یا در صورتی که راننده مسبب فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد شرکت بیمه موظف بودند بدون اخذ تضمین، خسارت زیان دیده را پرداخت کنند، اما به دلیل عدم وجود یک ضمانت اجرایی محکم همواره این موضوع به طور ناقص و با طرح مشکلات فراوان از سوی شرکت های بیمه که جالب است در پاره ای از مواقع جنبه تادیبی هم پیدا می کردند انجام می شد.

زمان اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث

قانون جدید بیمه شخص ثالث باید قبل از پایان برنامه ششم اجرایی شود؛ یعنی تا اواخر سال 98. برای اجرای این طرح الزاماتی نیاز است. به هر حال باید برنامه ریزی شده و اصولی پیش رفت تا کاستی صورت نگیرد. برای اینکه این طرح به درستی اجرا شود، لازم است تا اطلاعات راننده از جمله جنسیت، سن، تجربه، میزان تخلفات و سایر اطلاعات جمع آوری شده و برنامه نرم افزاری لازم تهیه شود. یادآوری می کنیم که در این طرح جدید هر راننده ای که خوب رانندگی می کند یک امتیاز دریافت می کند و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می کنند. پیش بینی می شود در این طرح بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولا رانندگان محتاط تری هستند و به همین جهت می توانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند
وی گفت: از دیگر اصلاحات اعمال شده که بیشتر حقوق مردم را مورد ملاک قرار داده تا حقوق شرکت های بیمه، می توان به تاکید بر روی ماده ۱۶ قانون قبلی اشاره کرد که در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، هرچند از گذشته شرکت بیمه گر را به پرداخت حداقل پنجاه درصد از مبلغ دیه تقریبی به اشخاص ثالث زیان دیده موظف می کرد اما این مورد گاه مشاهده میشد شرکت های بیمه با استناد عدم توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی از پرداخت خسارت بدون نیاز به رای مراجع قضائی بنا به عللی متعدد امتناع می کردند که خوشبختانه زمینه این استنکاف در قانون جدید بیمه شخص ثالث به حداقل رسیده است.
قانون جدید بیمه شخص ثالث : به زبان ساده تر برای مثال وقتی در یک سانحه پای شخصی می شکند به دلیل شدت جراحت هنوز تعیین میزان دقیق دیه ممکن نیست در چنین شرایطی در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی (و البته غیر از فوت) شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی حسب مورد موظف می شوند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از کل دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقی مانده این مبلغ را هم پس از تعیین میزان قطعی دیه بپردازند.


نظر کاربران