بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری می توانند با مراجعه به شعبه سازمان تامین اجتماعی مربوطه و با ارائه درخواست رمز اینترنتی، نسبت به دریافت فیش حق بیمه و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آن بصورت غیرحضوری (اینترنتی) اقدام نمایند که از مزایای آن می توان به صرفه جویی در وقت، هزینه های ایاب ذهاب و همچنین دسترسی آسان بیمه شدگان فارغ از زمان و مکان جهت پرداخت حق بیمه اشاره کرد.
بهترین روش پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی که به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه کننده کشور مطرح می باشد با 5 روش آسان قابل انجام است. روزانه افراد زیادی باید حق بیمه خود را پرداخت کنند. آشنایی با روش های ساده این موضوع، می تواند کمک بسیاری به جلوگیری از اتلاف وقت و تسهیل کار کند.
۱- ابتدا باید لیست جاری کارفرمایان را دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات لیست جاری کارفرمایان از طریق اینترنت، ابتدا کارفرما باید یکبار به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و توافقنامه ای دال بر ارسال اطلاعات از طریق اینترنت را تکمیل کند تا یک نام کاربری و رمز به او داده شود.
۲- حالا با داشتن نام کاربری و رمز، باید به سامانه اینترنتی ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بروید تا پس از وارد کردن نام کاربری و رمز وارد سیستم شوید.
۳- پس از ورود به سیستم، در همان بخش اول منوی باز شده، گزینه خدمات کارفرمایان را انتخاب و کنید و سپس گزینه لیست حق بیمه و در آخر گزینه ارسال لیست حق بیمه را انتخاب کنید.
۴- صفحه ای برای شما باز می شود. در این مرحله باید کد کارگاه، شعبه تامین اجتماعی (و در صورت داشتن، ردیف پیمان را وارد کنید) و سپس فایل اطلاعات جاری ماهانه کارگاه و اطلاعات بیمه شدگان را از قسمت Browse پیوست کنید.
۵- پس از ارسال اطلاعات یک شماره پیگیری به شما داده می شود. این شماره پیگیری را در جایی یادداشت یا ذخیره کنید.
۶- حالا یک بار دیگر از منوی بالای سایت به قسمت خدمات کارفرمایان ، سپس لیست حق بیمه بروید و گزینه پیگیری وضعیت لیست را انتخاب کنید.
۷- در صفحه ای که باز میشود، شماره پیگیری و یکی از اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا اطلاعات دریافت شده از طرف شما، نمایش داده شود.
نکته: در قسمت ریز اطلاعات و خطا و مغایرت ها می توانید خطاها را مشاهده و نسبت به تصحیح آنها اقدام کنید.
چنانچه خطایی وجود ندارد و یا خطاها را اصلاح کرده اید، گزینه رسید دریافت لیست را انتخاب کنید و این رسید را پرینت بگیرید (چنانچه به پرینت دسترسی ندارید می توانید با گرفتن شات اسکرین این رسید را ذخیره کنید؛ برای این کار دکمه Prt Sc در بالای صفحه کلید را بزنید و سپس آن را در یک نرم افزار (برای مثال Paint یا فتوشاپ) Paste کنید (Ctrl+V).
۸- در مرحله آخر با انتخاب گزینه برگ پرداخت ، صفحه ای با عنوان مشخصات برگه پرداخت نمایش داده می شود. این برگه را پرینت بگیرید و به یکی از شعب بانک های رفاه کارگران، بانک تجارت، بانک ملی، بانک کشاورزی و یا بانک سپه مراجعه کنید.
کارفرمایان می توانند پس از دریافت فیش پرداخت، حق بیمه را با استفاده از پایانه های فروشگاهی بانک رفاه و یا تلفن بانک رفاه پرداخت کنند. می توانید شماره تلفن تلفن بانک رفاه را از صفحه تلفن بانک راه پرداخت مشاهده کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت تامین اجتماعی به آدرس www.tamin.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفن گویای ۱۴۲ تامین اجتماعی تماس بگیرید.
همچنین برای پرداخت موبایلی حق بیمه کارفرمایان می توانید با استفاده از سامانه USSD و وارد کردن کد #۷۱۳*۷۲۴* روی گوشی تلفن همراه، وارد منوی پرداخت قبض سازمان تامین اجتماعی شده و با ثبت اطلاعات شناسه قبض، مبلغ قبض، شماره کارت و رمز دوم کارت، قبض مربوطه را با هر یک از کارت های عضو شتاب پرداخت کنند.
بیمه های تامین اجتماعی به بیمه اجباری، خویش فرما و بیمه های خاص بیمه اجباری تقسیم می شود که در هریک از آنها فرد می تواند با پرداخت سهم بیمه خود تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.
بیمه تامین اجتماعی خویش فرما که به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم میشوند، دسته ای دیگر از بیمه های تامین اجتماعی هستند که مهمترین تفاوت آن ها با بیمه اجباری، همان گونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، آن است که پرداخت حق بیمه از سوی خود شخص و دولت است.
بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می شود و موظف است خود، حق بیمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند. این تفاوت علاوه بر نیاز داشتن به حداقل ۳۰ روز سابقه قبلی برای متقاضیان بیمه اختیاری، به نوع خدماتی که ارائه می شود نیز مربوط است.
در بیمه اختیاری حق بیمه ۲۶ درصد مقطوع است که کل خدمات از قبیل مستمری های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه های پروتز و اروتز، هزینه کفن و دفن را دربرمی گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از راه اندازی سرویس پرداخت اینترنتی حق بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: با راه اندازی سرویس اینترنتی حق بیمه، ارسال فهرست و پرداخت حق بیمه به صورت غیرحضوری میسر می شود.
رحمت الله حافظی گفت:
سامانه متمرکز تامین اجتماعی آماده بهره برداری است و با راه اندازی این سرویس کارفرمایان می توانند از خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.
وی افزود:این سرویس به صورت آزمایشی در حال اجرا است و طی چند ماه آینده به صورت فراگیر در کل کشور قابل استفاده خواهد بود و کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی می توانند از خدمات غیرحضوری این سازمان بهره مند شوند.
مدیرعامل تامین اجتماعی تأکید کرد: کارفرمایان تحت پوشش شعبه یک تامین اجتماعی تهران بزرگ از پنجم آبان سال جاری می توانند با مراجعه به این شعبه و عقد قرارداد و دریافت رمز اینترنتی، لیست حق بیمه کارکنان خود را از طریق اینترنت و بدون حضور در شعبه مربوطه پرداخت کنند
نظر کاربران